Ha begäret sätter fart

Alltså problemet med våren och solen är att jag får en mängd olika habegär.. Nu senast hittade jag ett litet stycke som fick mig att vilja åka till Grönland på valsafari!

När Napoleon Bonaparte förlorade slaget vid Waterloo, hade några av dagens grönlandsvalar redan passerat 50-årsstrecket. Grönlandsvalen kan nå en ålder av över 250 år och är därmed det däggdjur i världen, som blir allra äldst. Men det är inte bara åldern som imponerar: Grönlandsvalen blir 18 meter lång och väger uppåt 100 ton och har världens största mun och den lever i jordens skönaste områden vid Kanadas och Grönlands kuster.

Jag vet inte om jag har berättat om den gången jag själv såg två kaskelotter? Det var 2008 när jag var på Georg Stage ute på nordatlanten. Vi såg två kaskelotter på ganska långt avstånd en grådisig dag.  De var uppe vid vattenytan och efter kanske 5 minuter vände den ena valen upp mot oss och tog fart. Den ökade och ökade hastigheten och störtade rakt mot sidan av fartyget, vi blev asrädda och backade undan. Det sista jag såg innan valen dök ner var det gigantiska ögat på valens högra sida. Men valen dök i sista sekunden, typ 8 meter från fartyget, och vi såg den aldrig mer. Den andra valen dök ner precis efter.

untitled

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

