Barken Viking och redare Gustaf Erikson

En liten historielektion såhär på en torsdag kan ju inte skada så länge det handlar om mitt favoritämne..

Viking är en av totalt tio existerande fyrmastade barkar (även Pommen i Mariehamn) kvar i världen varav endast fem fortfarande seglar . Viking byggdes 1907 på Burmeister & Wains i Köpenhamn, Danmark. Vikings huvudsyfte var att segla som kadettfartyg för framtida sjömän i den danska handelsflottan. Det gick dåligt ett tag och den dåvarande ägaren DFDS (vars skepp idag går till bla Gbg hamn) la ner skeppet. När Viking kom till bruk igen var det för att frakta trä mellan Sundsvall och Melbourne men detta lades ner 1927.

historia1

Sommaren 1929 tog redare Gustaf Erikson (ägare till ytterligare 54 fartyg, bla Pommen och Pamir) över fartyget och hemmahamn blev Mariehamn på Åland. Under denna tid byggde man till ett antal passagerarhytter för att kunna sälja plats till människor som ville till Australien. Efter en tid la även han ner och fartyget skulle skrotas men bogserades istället till Sjöfartsutställningen i Rotterdam 1950. Därefter köptes hon av Sjöfartens Hus och sen av Göteborg Stad. Sedan 2013 drivs hon av Ess Hotell AB.(http://barkenviking.com/om-oss/)

Gustaf Erikson är var en redare på Åland som efter segelfartygens storhetstid köpte upp fartygen billigt och startade ett eget rederi är han fraktade varor till Australien. Under mellankrigstiden ägde Erikson världens största segelfartygsflotta. Efter andra världskrigen var dock de seglande fartygens tid slut och de sista fartygen att göra sina resor var Pamir och Passat 1949.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: