Flaskpost

Nu har jag haft en tre dagar down (som ni har märkt) så nu kommer resten att gå som en dans. Idag fick jag flaskpost från Erik med en liten fin dagbok för de första tre dagarna ombord. Väldigt spännande läsning för någon som aldrig varit ombord på ett atlantgående lastfartyg på praktik förut.

 

Atlantic Carier

Torsdag den 16/01-2014

Jag kommer till båten kl 20. 00 och får min hytt där jag gör mig hemmastadd. Sedan går jag runt med kaptenseleven C och kollar på båten. Vid kl 21.00 lämnar jag in mina papper till kapten som tar hand om dem och sedan går jag och C runt lite till och tittar för att sedan lägga oss.

 

Fredag den 17/01-2014 

Jag vaknar av ett larm som går 06.30 då alla måste samlas på muster station. Sedan går jag och lägger mig igen men kan inte somna om innan frukost som är kl 07.30. På frukosten börjar jag bre en macka men då kommer en av filippinarna och säger att jag är i manskapsmässen (där filippinarna äter) så han visar mig till befälsmässen där jag tydligen skulle vara.

Efter frukost får jag få arbetskläder av Emil som är förste ingenjören. Efter det visar Emil mig ner till maskinrummet, hissen som går rakt ner till maskin är trasig så man får antingen ta en annan hiss och gå ut på ett av bildäcken och sedan gå in i maskinrummet
eller gå i trappor (och de e många trappor).  Det va en häftigt känsla att stå längst upp och ha 4 våningar av maskin under sig.
Han visar mig runt och jag får se hela maskinrummet vilket är väldigt mycket att ta in för det är väldigt stort.
Min första uppgifter blir att hjälpa till med att torka upp lite tjockolja som har läckt från insprutningsventilerna. Att torka upp tjockolja var inte det lättaste för när tjockolja är rumstemperatur så stelnar det och blir som asfalt. Men som tur va så var motorn varm så det va bara som tjock sirap. Men man får ta lite diesel och lösa upp det med så blir det lättare.  Efter det var klart så var det lunch vi fick falukorv i ugn (denna gången gick jag till befälsmässen med en gång).  Sen fick jag fick hjälpa till med att byta en tjockoljepump som hade blivit för kall och så hade tjockoljan stelnat.

Lördag den 18/01-2014

Idag vaknade jag inte av ett larm mer än mitt eget mobillarm som stod på 07.15.  Jag gick upp och gjorde mig i ordning för frukost men innan jag han gå till frukosten så kom 2a styrman och knackade på. Han hade med sig ett papper som jag skulle skriva på och en checklista som jag skulle utföra med 1e ingenjören.  Sen var det dags för frukost och sen gå ner till maskinrummet på morgonmöte i kontrollrummet.  Idag ska vi rensa en av plattvärmeväxlarna till huvudmaskin.
Så jag och en av filippinarna börjar med att sätta plast över några elmotorer som inte får bli blöta, för vi ska tvätta med högtryckstvätt.  När vi är klara med det så börjar vi plocka isär värmeväxlaren och ser att det finns massa tång i mellan plåtarna på värmeväxlaren så vi gör rent allt och sen plockar vi ihop den igen.  Det tog fram till lunch innan vi blev klara med det men den funkade efter i alla fall.  Till lunch blev det biffar med potatis.

Efter lunch så visade 2e ingenjören runt mig i maskin och sen va det lite städning på schemat för det skulle vara snyggt när vi kom till Antwerpen.  Sen hjälpte jag till att fixa en ventil som läckte, den är hel nu.

 

Visst blir man sugen på att åka iväg på nått coolt fartyg. Jag tycker det låter jättespännande och Erik som tycker om att pilla med piumpar och grejer tror jag stortrivs.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: