Min bedrövliga dag.

Igår hade vi en heldagstur inplanerad. Vi skulle åka ut o h segla med en Katamaran, stanna på en bra snorklingsplats, åka till Kvinnornas ö (Isla de los muheros) och äta mat, sedan segla hem igen.

Efter en bussresa upp till cancun stor vi och trängdes med typ 500 andra människor på en liten brygga kan väntade på att knökas ombord på någon av de kanske 8 katamaranerna som låg där, vi blev 35 pers på våran båt så man kunde inte direkt gå runt. Vi brummade iväg för motor tillsammans med alla andra båtar och guiden presenterade beställningen, båten, dagen osv. Sen gjorde han klart för oss att detta var en partylåt med all inclusive. Två killar gick runt och pressade dra la i handen på alla o h sedan vrålade 90 – tals musik igång på högsta volym. Vi stannade på snorklingsplatsen och alla tvingades använda ett flytvästband om magen för att inte drunkna i det näst intill spegelblankt vattnet. Dessutom var guiden lite lätt irriterad på oss när vi var 50 meter från gruppen. Det var de lätt värt för vi simmade efter ett bläckfiskstimm (!!)

Efter en 40 min fick vi hoppa ombord igen och jag låg i vattnet och nitade på min tur, jag såg världens gulligaste fisk, numera kallad strykjärnsfisk (när jag får bilderna från kamerorna kommer ni förstå varför).
Den låg och guppade 10 cm ovanför botten och verkade ha kraftig slagsida åt sb, jag dör ner och kollade på den som blev lite skraj och guppade lite framåt, när jag följde efter blev den rädd och simmade runt i en cirkel på kanske 1,5 m i diameter samtidigt som den skiftade färg från brun till gepardfläckig till giraffläckig till blå till isblå. Världens sötaste!!

Sen gick jag upp, vi brummade till ön och hyrde två golfbilar som skulle ta oss runt ön på en timme, det var också tiden vi hade på oss så när vi kom tillbaka efter en timme och tio min blev de mer irriterade. Vi körde nästan nonstop med gasen i botten och lyckades ändå bli omkörda av typ alla..

Vi han ta ett dopp innan alla rusade ombord igen och vi tuffade till en sydligare del av ön där vi hoppade i land för att äta, det var en buffé och seriöst 500 pers som hade en timme på sig att äta. Stressigt. På vägen hem till Cancun satte vi segel och jag blev glad i kanske 15 min, sen hoppade två bartenders ut på däck och skrek tequila. Musiken höjdes mer och alla skulle dricka tequila och skakas om i huvudet. Till råga på allt så skulle besättningen hjälpa en att gå överallt, ta en i handen och hjälpa en över till bryggan, från sittbrunn upp till däck, däck till tak, ner på stegen till vattnet, stackarna kan fin inte haft det lätt med mig när jag slet åt mig handen och insisterade på att jag faktiskt är kapabel att gå själv.

Det ända positiva med hela resan var den söta fisken, mina 10 minuters segling när jag accepterat den höga musiken och färgen på det turkosa havet.

image

image

image

Till råga på allt fick jag sitta och titta på när all a glassade i sig god pizza när jag fick biff utan sås.. Men asså jag är i Mexico ändå. 😀

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

