M/S Juno

Så började säsongen på Göta kanal, i år går jag dessutom hela vägen till Sthlm.

Jag och Kickan mönstrade på sent på lördag kväll, efter min 22 timmar långa bussresa från Frankrike och hem till Kungsbacka. En liten förvåning när Tim satt tillsammans med Marco och några andra i fören. Tim ska gå på Diana hela sommaren och det är självklart jag som har tvingat på honom detta vedervärdigt roliga och helt underbara jobb! =D

 

På morronen kom det ombord 40 glada gäster med olika ålder, nationalitet och förväntningar. Någon lyckades skälla ut våran hyttis Britta för att hon inte bäddade med nya lakarn varje dag..(wtf)..

 

Resan upp till Sthlm gick utan större problem, vi hade ett fantastiskt väder alla dagar utom sista, då det regnade en del. När vi kom fram och gästerna hade gått av så tog vi det lite lugnt och förberedde för gänget som skulle med oss hem igen.

 

Ett äventyr är inte ett äventyr om inget oväntat händer!

Vi gick tidigt morgonen efter med 29 superglada gäster, vi tuffade genom Stockholms skärgård, fåglarna kvittrade, solen strålade och så glittrande hade aldrig havet varit. Alla gäster var nöjda med lunchen och middagen. Morronen efter när jag skulleupp trodde jag först att vi hade lagt till någonstans, men när jag kom upp såg jag att så inte var fallet. Vi hade gått på grund precis innan första slussen i Mem. Klockan 09.00 gick vi ut igen och tuffade iväg till Stegeborg där gästerna fick gå och titta lite påborgen och äta lunch medan vi låg kvar vid bryggan, vid 15 tiden gick vi tillbaka till slussen för att se om vi kunde komma in, vi tömd e dessutom vattentankarna för att komma upp lite. V kom in och la oss sedan i Sörpings sluss för att bunkra vatten. Av en ren händelse så råkade både jag och Kickan vara lediga då så vi tog pengarna i näven och rusade iväg till Glitter där vi shoppade loss under 20 minuters tid. Sedan fortsatte vi iväg igen Under middagen lyckades stackars Marco (som inte kom in i slussen från början) fastna igen pga för lågt vattenstånd i kanalen, så han trixade lite innan vi kom igenom kurvan där vi fastnade. Nån timma senare8jag har inte riktigt koll på tiden här) fastnade vi igen i en bro. Dessvärre lyckades vi lyfta bron 20 cm rakt upp och lägga tillbaka den lite snett så slussvakten fick ringa sin chef för att kolla om han äns kunde stänga bron igen, det kunde han inte. Nu råkar det vara så att just denna slussvakt skulle köra i sin bil iväg till nästa bro och öppna även denna åt oss, och bilden stod såklart inte på samma sida kanalen som slussvakten, så han kastade över sina saker och simmade över kanalen.. =)

 

Vi var allt som allt ungefär 13 timmar sena men lyckades ta igen detta genom att inte ligga till i Motala under natten utan helt enkelt fortsätta köra på. Vi kom fram till Götet vid 21-tiden på kvällen istället för 16, som vi egentligen skulle, men vilket äventyr!

 

Kommentera

