Från koj 33 8/5:

8/5, Tønsberg, efter 5 timmars sömn åt jag 10-fika, vilade, bloggade, åt lunch, hade segelvakt fastän vi hade kommit till Sandefjord, benslade på sb röstbänk, tog avgången på soldäck, stod utkik i spöregn utan röst när 4 supernyfikna glada norskar stod bredvid och undrade om massa saker som jag då inte kunde svara på, stod rodertvåa och vilade.

Idag hade vi trefikat och middagen i skansen då de nya 60 gästerna hade middag på kanondäck. Efter middagen och lite jobb med kanonerna hade vi mys i skansen, sen gick vi 5 av oss ner i byssan och hjälpte backisarna med att skala potatis. Gästerna skulle gå av vid 23 och det sista vi skulle göra för dagen var att röja undan på kanondäck innan vila inför Nattvakten. Det hände en grej som bäst hade passat under:

Det hände sig på piren!
Vi hade portabla högtalare och partymusik i byssan, när gästerna hade gått av skeppet (22.40) fanns det fortfarande kvar massa mat på buffén och vi tänkte gå upp och hämta resten av vaklaget för att mysa lite till, jag gick upp från byssan med partymusik i famnen och gick förbi skynket ut till kanondäck, där satt säkert 40 pers och stirrade, jag tvärnitar och tänker Shiiit! Gästerna är kvar, innan jag ser att Jonas och Pontus sitter bland dem. Det blev ett par långa tysta sekunder med Aviici pumpande över hela kanondäck innan jag fattar att det är besättningen som stirrar tillbaka på mig och min min måste speglat fasan och hjärtruset jag kände för alla brast ut i skratt!

Nu ska jag sova för jag ska upp på nattvakten 05.00 inatt (landgångsvakt)

Kommentera

