Från koj 33 7/5:

7/5
Nattvakten i morse var inte riktigt så kall som jag först trodde att den skulle vara, och efter några timmars sömn var man taggad för dagvakten, ett minus på madrassen i min koj som antagligen har tjänat många stora rumpor genom åren. Det är nämligen en krater där min rumpa vill ligga.

Jag började piggna till vid 10, kanske för att magen frågade efter ett 10-fika, och vid 11 lyssnade jag på den och gick upp till kanondäck tillsammans med tre andra styrbordare. Efter en snabb lunch löste vi av babord på väderdäck och hade två mob-övningar innan vi gav oss i kast med att sätta focken som babord så snällt hade fått från kanondäck och upp under fockråt. Från kl 14 seglade vi i 2 knop utan maskin(!). Förklaringen är att vi sedan ca 01.00 har legat utanför Lysekil och har drygt tre timmar kvar till Sandefjord där vi ska befinna oss kl 10 imorron. Vi har också passat på att själva förbereda storen som midskepps under eftermiddagen halade upp.

Nu har vi städat och ska koja in inför nattpasset.

Kommentera

